Ahmet Mithat Efendi'nin yaşamı ve edebi kişiliği hakkındaki slayt

Bu yayınımızda Ahmet Mithat Efendi'nin yaşamı ve edebi kişiliği hakkındaki slaytı bulabilirsiniz.


AHMET MİTHAT EFENDİ (1844-1913)

HAYATI ,EDEBİ VE FİKRİ YÖNÜ ,ESERLERİ,ESER ÖZETLERİ

Tanzimat Edebiyatının EN POPÜLER(HALKÇI) EN ÜRETKEN YAZARIDIR.
Tanzimat Edebiyatında halk üzerinde en çok etkili olan sanatçıdır.
Halka okuma alışkanlığı kazandırmaya çalışmıştır. Bunda başarılı olmuştur.“Sanat toplum içindir.”anlayışını benimsemiştir.
Eserleriyle toplum için“hace-i evvel”(ilk okul hocası) olmuştur. Türk edebiyatında onun kadar eser veren başka bir sanatçı yoktur; bu nedenle“yazı makinesi”olarak tanınır.
Ahmet Mithat’a göre; edebiyat bilginlerin daha önce araştırıp bulduklarını halka yayan bir araçtan başka bir şey değildir. Eserlerinde halkın anlayabileceği sade bir dil kullanmıştır.
Roman, makale, öykü, anı, tiyatro, gezi, tarih, hukuk, felsefe, coğrafya, ziraat, iktisat gibi birçok alanda eser vermiştir.
Romanlarıteknik açıdan kusurludur.Olayın akışını kesip araya girerek bilgi verir; gereksiz açıklamalar yapar. Tarih, polisiye, macera, aşk, yanlış Batılılaşma ve cariyelik gibi birçok konuda roman yazmıştır. Romanların isimleri bile konuları hakkında bilgi vermiştir. Olaylar bazen yazarın hiç görmediği yerlerde geçer.
“Halk için roman” çığırını edebiyatımızda o açmıştır.
Romantizm akımının etkisinde kalmıştır.
Öykü ve romanlarında meddah tekniğinden yararlanmıştır.(olayın akışını kesip bilgi verme)
Türk edebiyatında ilk öykü örneklerini vermiştir.(Letaif-i Rivayet)
Gazetecilik yönü de vardır. Tercüman-ı Hakikat, Bedir, Devir gazetelerini çıkarmıştır. Dağarcık ve Kırkambar adlı dergileri de çıkarmıştır.
Servetifünun yazarlarını eleştirerek onlara Dekadanlar (soysuzlaşmış) adını takmıştır.
Evinde kurduğu küçük bir matbaada eserlerini basmıştır.
“Esrar-ı Cinayet” adlı romanı edebiyatımızda ilk polisiye roman sayılır.