Geçmişten Geleceğe Doğru Güzellemeler, Niyazi Yıldırım Gençosmanoğlu (Şiir İncelemesi)

Geçmişten Geleceğe Doğru Güzellemeler, Niyazi Yıldırım Gençosmanoğlu (Şiir İncelemesi)

Savaş, kahramanlık, zafer temalarını destansı bir üslupla işleyen şair Niyazi Yıldırım Gençosmanoğlu sanat anlayışını şu sözleriyle ifade eder: “Edebiyat ve güzel sanatların her dalı, millî ve mânevî kökler üzerinde filizlenir, yeşerir ve büyür. Türk şiiri ancak Mehmet Akif, Yahya Kemal, Necip Fâzıl, Arif Nihad çizgisi üzerinde geleceğe yönelebilir. Benim ilham kaynağım, her birisi başlıbaşına bir destan olan şahsiyetler, zaferler, fetihler ve eserlerdir. Üç bin yıl geriye doğru uzanan şanlı bir mâzi ve bu mâziden feyizlenerek büyüyecek bir gelecek.”
Bu yazımızda Niyazi Yıldırım Gençosmanoğlu'nun Geçmişten Geleceğe Doğru Güzellemeler şiirini kısa incelemesini bulabilirsiniz...



GEÇMİŞTEN GELECEĞE DOĞRU GÜZELLEMELER

Bayrağım, kılıcım, atım,
Dinim, tarihim, san’atım...
Benim ulu kâinatım,
Kaleme, kâğıda sığmaz.

Her çiçekten bir dal yeter,
Her devirden bir hâl yeter,
Her ufuktan bir al yeter,
Cümlesini desem olmaz.

Ülkü, yürekler yangını,
Şahin kuşudur ongunu...
Yücede arar dengini;
Alçacık dallara konmaz.
(...)
Niyazi Yıldırım GENÇOSMANOĞLU

ŞİİR İNCELEMESİ

edebiyatfatihi.net

Nazım Birimi: Dörtlük, şiirin tamamı 10 dörtlükten oluşmaktadır.

Tema: Milli kültür

Ahenk Unsurları:

Ölçü: 8'li hece ölçüsü

Kafiye-Redifleri:

"atım/sanatım/kainatım"➜ "-ım" redif; "at" tam kafiye
"dal yeter/hâl yeter/al yeter"➜ "yeter" redif; "al tam kafiye
"yangını/ongunu/dengini" ➜ "ı-u-i" redif; "n" yarım kafiye

Kafiye Düzeni: aaab/cccb/dddb/...

Dil ve Anlatım: Destansı bir üsluba sahip olan Niyazi Yıldırım bu şiirinde de sade, yalın, akıcı  bir dil kullanılmıştır.